TRI ŠTVRTINY SLOVÁKOV SLEDUJÚ PÔVOD POTRAVÍN

0
1125

Pre väčšinu Slovákov je pôvod potravín jedným z rozhodujúcich faktorov pri nakupovaní. Tri štvrtiny (77 %) z nich v obchode zisťujú miesto výroby daného produktu, najviac túto informáciu sledujú u čerstvých výrobkov. Primárny záujem je o pôvod mäsa, ovocia, zeleniny a mliečnych výrobkov.

„V snahe o zdravšiu životosprávu berie väčšina ľudí na zreteľ zloženie a kvalitu nakupovaných potravín. Zároveň je však pre zákazníkov rozhodujúce aj miesto pôvodu výrobku, napriek tomu to nemusí mať nevyhnutne vplyv na kvalitu,“ popisuje Josef Machala, Loyalty & Acceptance Manager Mastercard. Na pôvod potravín pritom kladú dôraz traja zo štyroch Slovákov (77 %), z toho 34 % vo vybraných kategóriách potravín. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti MasterCard, uskutočneného v súvislosti s anketou MasterCard Obchodník roka 2015.

Len málo ľudí nesleduje pôvod potravín vôbec, ide o necelú štvrtinu (23 %). Navyše ide väčšinou o osoby s nižším vzdelaním a horšou finančnou situáciou alebo osoby z dedín a malých miest, kde majú obyvatelia väčšinou prístup k lokálnym surovinám.

Na pôvod čerstvých potravín dbáme najviac

Výsledky prieskumu ukázali, že Slováci najviac hľadia na pôvod čerstvého tovaru. Miesto pôvodu trvanlivých výrobkov naopak rieši málokto. Najčastejšie zákazníkov zaujíma pôvod mäsa a mäsových výrobkov (57 %). Pre 40 % Slovákov je zásadným pôvod ovocia a zeleniny, štyria z desiatich (39 %) sledujú tiež pôvod mlieka a výrobkov z neho. Etikety trvanlivých potravín naopak skúma len 5 % ľudí.

Miesto pôvodu je pre zákazníkov dôležité

Prieskum ukázal, že sa nízke obľube teší výrobky z Poľska – nekupuje ich tretina Slovákov (34 %), obdobne je tomu aj na českom trhu, kde nie sú lákavé pre 37 % zákazníkov. Menej obľúbené sú pre slovenských zákazníkov tiež potraviny z krajín bývalého sovietskeho bloku. Potraviny z Ukrajiny bežne nekupuje 16 % ľudí, výrobkom z Ruska sa vyhýba 8 % Slovákov. Každý desiaty (10 %) sa navyše cielene vyhýba výrobkom z USA. Ako najčastejší dôvod uviedli respondenti prieskumu nedôveru v kvalitu výrobkov (37 %), štvrtina ľudí (26 %) chce zase podporovať domácu ekonomiku.

Podľa prieskumu vyberá pri nákupe výhradne produkty vyrobené na Slovensku tretina ľudí (33 %). Svoj najobľúbenejší obchod mohli pritom zákazníci verejne podporiť v súťaži MasterCard Obchodník roka 2015. Víťaz hlasovania získa prestížne ocenenie MasterCard Obchodník roka 2015 – Cena verejnosti.