20 zaujímavých faktov o proteíne

0
1906

Vedeli ste, že…

  1. Proteín je prítomný v každej z biliónov buniek v ľudskom tele. Iba jedna jedná látka sa nachádza v ľudskom tele vo väčšom zložení ako proteíny a tou je voda. Približne 18-20 % váhy tela tvorí proteín.
  2. Slovo „proteín“ pochádza z gréckeho slova proteios, čo znamená „primárna“ alebo „drží prvé miesto“. Termín bol prvýkrát použitý v roku 1883.
  3. Vlasy sa skladajú z bielkoviny zvanej keratín, ktorý tvorí špiralovitý tvar. Spôsobujú kučeravenie vlasov.
  4. Životnosť väčšiny bielkovín je dva dni a menej.
  5. Zo všetkých syrov s nízkym obsahom sodíka má najviac bielkovín parmezán, 41,6 g na 100 gramov parmezánu.
  6. Ryba s najvyšším obsahom bielkovín je tuniak, v 100 gramovej porcii sa nachádza 30 gramov bielkovín.
  7. Staršie pražené sójové bôby majú najviac bielkovín, 39,6 g bielkovín na 100 gramov.
  8. Tekvicové semená sú dobrým zdrojom bielkovín. Tekvicové semená poskytujú 33 g bielkovín na 100 gramov porciu. Melónové semienka poskytujú o niečo menej, a to 28 gramov na 100 gramov.
  9. Proteíny môžu mať bizarné mená. Napríklad proteín Pikachurin, ktorý bol pomenovaný po Pokémonovi Pikachu.
  10. shutterstock_vajicka ranajky (kópia)Vedci zistili, že mutácie v určitom proteíne môže zvyšovať riziko autizmu.
  11. Šedý zákal je spôsobený denaturáciou bielkovín v šošovke oka.
  12. Hmyz je výživnejši ako mnoho iných bežných foriem proteínu. Napríklad 100 gramov hornej sviečkovej obsahujú 29 g bielkovín a 21 gramov tuku. Avšak  100 gramov kobyliek obsahuje 20 gramov bielkovín a len 6 gramov tuku.
  13. Jeden mužský ejakulát obsahuje 150 mg proteínu.
  14. Proteín by mal tvoriť 10-35 % denného kalorického príjmu človeka. Napríklad 82 kg muž by mal každý deň prijať aspoň 80 g bielkovín.
  15. Ľudské telo má asi 100 000 rôznych typov proteínov. Telo potrebuje proteíny pre rast, liečbu a vykonáva takmer všetkých chemických reakcií v tele.
  16. Kompletné proteíny (celé proteíny) sú proteíny, ktoré obsahujú všetky deväť esenciálnych aminokyselín. Sú to typické proteíny v živočíšnych potravinách ako je mäso, hydina, ryby, mliečne výrobky. Neúplné zdroje bielkovín zvyčajne obsahujú orechy a zelenina.
  17. Bielkoviny vo vajciach obsahujú najkvalitnejšie bielkoviny, ktoré môžete nájsť v potravinách.
  18. Zatiaľ čo väčšina Američanov konzumuje takmer dvakrát toľko bielkovín ako ich telo potrebuje, 7,7 % dievčat a asi 8 % dospelých starších žien dosahujú iba minimálne odporúčané množstvo.
  19. Vegetariánske zdroje bielkovín sú strukoviny, orechy, semená a plody. Medzi rastliny, ktoré sú chudobné na bielkoviny patria korene a hľuzy určené na konzumáciu, ako sú sladké zemiaky.
  20. Proteíny prítomné v niektorých potravinách sú často príčinou alergií, pretože štruktúra proteínu môže vyvolať reakciu imunity. Napríklad preto je mnoho ľudí alergických na lepok – bielkovinu v pšenici.

foto: shutterstock.com