Domov Komerčné články V akej forme Slováci konzumujú ovocie a zeleninu?

V akej forme Slováci konzumujú ovocie a zeleninu?

Sezóna čerstvého ovocia a zeleniny je už v plnom prúde. Čerstvú formu majú Slováci najradšej. Šťavnaté jahody, sladké maliny, slnkom pohladené paradajky, chrumkavé papriky alebo mrkvy. Nanešťastie sú väčšinou len sezónnou pochúťkou. Pritom ich opojnú chuť si však môžete užívať po celý rok, a to pitím džúsov a ovocno-zeleninových pyré!

Viac ako polovica (67%) Slovákov potvrdila, že konzumácia čerstvej zeleniny je najlepšou cestou ako doplniť dennú porciu vitamínov. Čo sa týka ovocia, drvivá väčšina Slovákov preferuje čerstvú formu (76%).

Správna výživa by mala obsahovať aspoň 400 g ovocia a zeleniny, v rôznych spracovaniach, rozdelených minimálne do 5 porcií za deň. Aj keď Slováci majú najradšej čerstvé ovocie a zeleninu, napriek tomu ich jedia príliš málo. Iba 5% Slovákov konzumuje odporúčaných 5 porcií ovocia a len 5% zeleniny. Hlavným dôvodom je nedostatok času, a to nielen na nákup potravín ale aj na ich prípravu. V každej oblasti života sa však ponúka šikovné riešenie. „Stojí za zmienku, že odporúčaných 400g je absolútne minimum. Vyšší príjem ovocia a zeleniny znižuje riziko vzniku rakoviny alebo kardiovaskulárnych ochorení. Preto, ak môžeme zmeniť formu konzumácie ovocia a zeleniny na jednoduchšiu za účelom dodržania denného prísunu vitamínov, nebojme sa toho, ” hovorí doktor Peter Minárik, gastroenterológ z Onkologického ústavu sv. Alžbety v Bratislave.

Vhodnou alternatívou, ako doplniť výživu o ovocie a zeleninu, sú džúsy a pyré. Tie sú ponúkané v šikovných baleniach, ktoré si môžete vziať kamkoľvek so sebou. Džúsy a pyré sú ideálnou voľbou na piknik alebo rodinný výlet na bicykloch. Môžu byť samostatným chodom vo vašom dennom jedálničku, keď máte náhlu chuť na mlsanie, alebo chutná príloha k vášmu pokrmu (vedľajší pokrm – to skôr). Vedeli ste, že pohár pomarančového džúsu na raňajky vám zaistí energiu na celé dopoludnie? Alebo paradajkový džús perfektnou voľbou pre zdravú a ľahkú desiatu? Pohár (200 ml) paradajkového džúsu vám obohatí organizmus o 500 mg draslíka, ktorý je nevyhnutný pre vaše svaly, nervový systém a správny krvný tlak. Naproti tomu, také pyré z mrkvy obsahuje významný beta-karotén a provitamín A, ktoré naše telo potrebuje predovšetkým v letných mesiacoch. Pri opaľovaní sa stará o našu pokožku a pomáha nám obnoviť poškodené kožné bunky. Pyré tak môže byť skvelým doplnkom zdravého obeda.

Slováci si stále zabúdajú na to, že džúsy a pyré sú prírodné produkty, vyrobené zo 100% ovocia alebo zeleniny, bez konzervačných látok a farbív. Navyše, takéto ovocné a zeleninové džúsy alebo pyré sú nesladené. To je dôvod, prečo sú ideálnou voľbou pre ľudí, ktorí sa starajú o svoje zdravie a správnu životosprávu. Pohár džúsu alebo balenie pyré môže dokonale nahradiť jednu z piatich porcií ovocia a zeleniny.

„To je obzvlášť dôležité, ak nemáme vždy čas na prípravu zdravých ovocných alebo zeleninových jedál. Konzumovaním džúsov a pyré tak môžeme ľahko dohnať jednu porciu vitamínov pre naše dlhšie zdravie, “dopĺňa doktor Peter Minárik.