Nenechajte sa ošmeknúť! Odborníci radia, ako nakupovať bezpečne

0
1084

Radi sa hodiny „túlate“ po obchodoch, obzeráte, zvažujete a porovnávate, to všetko z pohodlia domova? Vyžívate sa v zľavách, horúcich novinkách a stále častejšie plníte virtuálne košíky v e-shopoch?

Pôžitok z nakupovania nespočíva len v zakúpenom tovare. Radosť sa ešte násobí, ak sa nám podarí nájsť extra výhodnú ponuku. Nie všetci z nás sú však natoľko skúsení a ostražití, aby z času na čas nenaleteli rafinovaným trikom obchodníkov.

Aby pojem „spotrebiteľské práva“ nezapadol prachom, už od roku 1983 si  pätnásteho marca pripomíname Medzinárodný deň spotrebiteľských práv.

Aké sú práva spotrebiteľov a ako sa nenechať nachytať, radia odborníci na internetové nakupovanie Jan Kriegel z najnavštevovanejšieho česko-slovenského nákupného portálu Heureka.

Právo na bezpečnosť výrobkov a služieb  

To, čo si kupujete na internete, musí byť bezpodmienečne na rovnakej kvalitatívnej úrovni ako identický tovar v kamennom obchode. V opačnom prípade vám nezostáva nič iné, ako to čím skôr reklamovať. Treba si dávať pozor na to, že reklamácia neplatí na tovar vyrábaný na objednávku, tlačoviny, filmy (i DVD) či potraviny, podliehajúce rýchlemu kazeniu.

Ak neviete správne posúdiť kvalitu jednotlivých produktov, jednoducho ich medzi sebou porovnajte, najlepšie prostredníctvom overených internetových „porovnávačov“. Získate tak možnosť rozhodovať sa nielen na základe kvality a ceny, ale tiež prostredníctvom nezávislých recenzií a referencií ostatných spotrebiteľov. Okrem tovaru si takto môžete preklepnúť i samotných predajcov. „Na Heureka.sk nájdete viac ako 2 milióny recenzií a hodnotení kvality predajcov,“ uvádza Jan Kriegel.

Právo na informácie

Nech si kupujete čokoľvek, buď v kamennom obchode, alebo cez internet, máte právo o predajcovi i jeho ponuke vedieť všetky dôležité informácie. Elegantne sa tak môžete vyhnúť mnohým nepríjemnostiam. Nemalo by sa stávať, že by ste na webe e-shopu nenašli základné informácie, ako sú najmä obchodné a reklamačné podmienky, možnosti dopravy či spôsoby platby. Kontaktné údaje, telefón a e-mail by mali byť samozrejmosťou. Opak je znakom neserióznosti.

Ak vám náhodou niečo nie je jasné, nebojte sa na to spýtať obchodníka. Rýchlosť jeho reakcie (ak vôbec), jeho ochota i prístup vám čo-to napovedia. A často na poslednú chvíľu vystríhajú pred podvodníkmi skrytými za klávesnicou.

Právo na výber

Spoľahlivý a bezpečný e-shop spoznáte už na prvý pohľad, ponúka totiž viac spôsobov platby, nielen tú vopred. Zákazník by mal mať možnosť zaplatiť na dobierku i ďalšími online spôsobmi. O doprave (poštou či inak) nehovoriac.

Prajete si platiť v hotovosti, alebo kartou či priamym prevodom na účet? Vyberte si!

Právo byť vypočutý

Ako správne reklamovať niečo, čo nespĺňa vaše požiadavky?

Platí, že rovnako ako v klasickom obchode, tak aj na internete má predajca povinnosť do 30 dní sťažnosť vybaviť – buď zabezpečiť dôstojnú nápravu problematickej veci, alebo vašu reklamáciu v celom rozsahu zamietnuť.

„Pri reklamáciách vecí zakúpených online ich zasielate späť tam, kde ste si ich kúpili. Reklamačná lehota začína plynúť od chvíle, kedy predajca reklamovaný tovar prevezme od dopravcu,“ dodáva Jan Kriegel.