Z aktuálnej analýzy spoločnosti CRIF – Slovak Credit Bureau vyplýva, že rozpočtované príjmy samospráv a nimi zriadených rozpočtových organizácií sa v prvom štvrťroku 2015 podieľali na celkovom objeme ich príjmov 96,75 %. Zvyšných 3,25 % predstavovali nerozpočtované príjmy (z podnikateľskej činnosti, zariadení školského stravovania a iné nerozpočtované príjmy). Z rozpočtovaných príjmov 84,66 % tvorili bežné príjmy, 4,89 % kapitálové príjmy a 10,45 % príjmové finančné operácie. Na 1 obyvateľa Slovenskej republiky (SR) pripadalo v priemere 182,52 eur celkových rozpočtovaných príjmov, z toho 154,52 eur tvorili bežné príjmy, 8,93 eur kapitálové príjmy a 19,07 eur príjmové finančné operácie.
Daňové príjmy, ktoré majú dlhodobo najvyšší podiel na celkových rozpočtovaných príjmoch samospráv, z nich tvorili 50,08 % a medziročne vzrástli o 9,13 %. V rámci daňových príjmov sa výnos dane z príjmov fyzických osôb (DPFO) poukázaného municipalitám (tzv. podielových daní) zvýšil o 13,05 % a jeho podiel na celkových rozpočtovaných príjmoch dosiahol 41,99 %. „Pre mieru samofinancovania samospráv je pozitívom, že podľa údajov zverejnených Ministerstvom financií Slovenskej republiky je prognózovaný podiel na výnose DPFO pre rok 2015 vrátane zúčtovania za rok 2014 v objeme 1 442,032 mil. eur, t. j. o 10,79 % vyšší, ako v predchádzajúcom roku (1 301,596 mil. eur). Jedným z dôvodov nárastu tejto sumy je zvýšenie podielu samospráv na vybranej DPFO v roku 2015 na 68,5 %, oproti 67 % v roku 2014,“ vysvetľuje Jana Marková, hlavná analytička spoločnosti. Zatiaľ čo v prvom štvrťroku 2015 pripadalo na 1 obyvateľa SR v priemere 28,79 eur podielových daní, rok predtým to bolo 28,21 eur. V prvom štvrťroku 2015 bolo samosprávam poukázaných 28,79 % z prognózovaného ročného objemu podielových daní (28,21 % v prvom štvrťroku 2014).
Z celkového objemu výdavkov tvorili rozpočtované výdavky 88,84 % a nerozpočtované výdavky 11,16 %. Na rozpočtovaných výdavkoch sa 79,90 % podieľali bežné výdavky, 9,88 % kapitálové výdavky a 10,22 % výdavkové finančné operácie. „Medziročný nárast výdavkových finančných operácií o 126,04 % bol spôsobený predovšetkým splácaním bankových úverov (splátky tvorili 96,89 % z finančných výdavkov), ktoré obce čerpali v predchádzajúcich obdobiach na financovanie svojich aktivít pri nedostatku vlastných zdrojov,“ uvádza Jana Marková. Na 1 obyvateľa SR pripadalo v priemere 138,68 eur celkových rozpočtovaných výdavkov, z toho 110,80 eur tvorili bežné výdavky, 13,71 eur kapitálové výdavky a 14,17 eur výdavkové finančné operácie.
Z analýzy spoločnosti CRIF – Slovak Credit Bureau ďalej vyplýva, že rozpočtové hospodárenie samospráv (rozdiel príjmov a výdavkov bežného a kapitálového rozpočtu) skončilo celkovo k 31. 3. 2015 s prebytkom takmer 211 mil. eur. Po započítaní príjmových a výdavkových finančných operácií bol účtovný prebytok samospráv vo výške viac ako 237 mil. eur. Výsledok bežného rozpočtu municipalít bol prebytkový vo výške takmer 237 mil. eur, výsledok z finančných operácií dosiahol prebytok takmer 27 mil. eur a výsledok kapitálového rozpočtu bol schodkový v čiastke takmer 26 mil. eur. Pri vyčíslení výsledku hospodárenia nebola použitá metodika ESA 2010 (úpravy schodku alebo prebytku rozpočtu o zmenu stavu vybraných položiek záväzkov a pohľadávok, časové rozlíšenie daní a úrokov).
Podkladom pre analýzu boli údaje o príjmoch a výdavkoch k 31. 3. 2015 za 2 913 municipalít
a nimi zriadených 2 204 rozpočtových organizácií. K 31. 3. 2014 boli spracované údaje za 2 920 municpalít a 2 203 rozpočtových organizácií.
Rozpočtované príjmy samospráv.
Rozpočtované príjmy samospráv a nimi zriadených rozpočtových organizácií tvorili v 1. štvrťroku 2015 až 96,75 % z celkového objemu ich príjmov. Zvyšných 3,25 % predstavovali nerozpočtované príjmy (z podnikateľskej činnosti, zariadení školského stravovania a iné nerozpočtované príjmy). Nakoľko údaje o príjmoch samospráv k prvému štvrťroku 2014 sme nemali k dispozícii v štruktúre, ktorá by umožňovala identifikovať rozpočtované príjmy, neanalyzovali sme medziročné zmeny celkových príjmov, nedaňových príjmov, grantov a transferov (ich súčasťou boli v prvom štvrťroku 2014 aj nerozpočtované príjmy).
Z rozpočtovaných príjmov 84,66 % tvorili bežné príjmy, 4,89 % kapitálové príjmy a
10,45 % príjmové finančné operácie. Na 1 obyvateľa SR (Ministerstvo financií Slovenskej republiky vychádzalo pri prognózovaní podielu samospráv na výnose DPFO pre rok 2015 z údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky /ŠÚ SR/ o počte obyvateľov k 1. 1. 2014, t. j. z počtu
5 415 684 obyvateľov) pripadalo v priemere 182,52 eur celkových rozpočtovaných príjmov. Z toho 154,52 eur tvorili bežné príjmy, 8,93 eur kapitálové príjmy a 19,07 eur príjmové finančné operácie. Objem celkových príjmov a jednotlivých druhov príjmov (celkové príjmy, nedaňové príjmy, granty a transfery v prvom štvrťroku 2014 aj vrátane nerozpočtovaných príjmov) obsahuje tabuľka č. 1.
Tabuľka č. 1: Výška a štruktúra celkových príjmov municipalít (vrátane ich rozpočtových organizácií)
Objem a štruktúra celkových príjmov municipalít v SR | 1. Q 2014 | 1. Q 2015 | 1. Q 2015/ 1. Q 2014 v % | ||
v € | v % | v € | v % | ||
Daňové | 453 650 274 | 48,71 | 495 053 397 | 50,08 | 9,13 |
– výnos dane z príjmov poukázaný územnej samospráve | 367 165 565 | 39,42 | 415 092 510 | 41,99 | 13,05 |
Nedaňové | 144 224 384* | 15,48 | 94 735 036 | 9,58 | / |
Granty a transfery | 275 990 848* | 29,63 | 295 412 126 | 29,89 | / |
Finančné | 57 548 454 | 6,18 | 103 252 787 | 10,45 | 79,42 |
Príjmy spolu | 931 413 961* | 100,00 | 988 453 346 | 100,00 | / |
zdroj: CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.; *príjmy vrátane nerozpočtovaných príjmov
Najväčší podiel (50,08 % v prvom štvrťroku 2015) na celkových rozpočtovaných príjmoch majú dlhodobo daňové príjmy (sú primárne určené na financovanie originálnych kompetencií municipalít a tvoria ich podiely na daniach v správe štátu a miestne dane). Ich objem medziročne vzrástol o 9,13 % a zároveň sa zvýšil aj podiel daňových príjmov na celkových príjmoch o 1,37 percentuálnych bodov.
Zmeny v objeme daňových príjmov rovnako ako predchádzajúcich rokoch v rozhodujúcej miere ovplyvnil vývoj tzv. podielových daní, t. j. výnos dane z príjmov fyzických osôb (DPFO) poukázaný územnej samospráve. Podľa údajov zverejnených Ministerstvom financií Slovenskej republiky je prognózovaný podiel na výnose DPFO pre rok 2015 vrátane zúčtovania za rok 2014 v objeme 1 442,032 mil. eur, t. j. o 10,79 % vyšší, ako v predchádzajúcom roku (1 301,596 mil. eur). Jedným z dôvodov nárastu objemu podielových daní je zvýšenie podielu samospráv na vybranej DPFO v roku 2015 na 68,5 %, oproti 67 % v roku 2014. Podielové dane medziročne vzrástli o 13,05 % a ich podiel na daňových príjmoch (83,85 %) sa medziročne zvýšil o 2,91 percentuálnych bodov (80,94 % v prvom štvrťroku 2014). Podielové dane dosiahli 41,99 % podiel z celkových rozpočtovaných príjmov. Zatiaľ čo v prvom kvartáli 2015 pripadalo na 1 obyvateľa SR v priemere 28,79 eur podielových daní, rok predtým to bolo 28,21 eur (počet obyvateľov
k 1. 1. 2013 bol podľa ŠÚ SR 5 410 836). V prvom štvrťroku 2015 bolo samosprávam poukázaných 28,79 % z prognózovaného ročného objemu podielových daní (28,21 % v prvom štvrťroku 2014).
Podielové dane nerástli rovnomerne v samosprávach všetkých krajov (podrobnejšie v tabuľke č. 2).
Najväčším tempom sa zvýšili v Bratislave hlavnom meste (o 15,45 %) a v Meste Košice
(o 14,52 %), naopak najpomalším tempom vzrástli v municipalitách Košického kraja (o 11,98 %).
Tabuľka č. 2: Vývoj objemu výnosu dane z príjmov fyzických osôb za samosprávy podľa krajov
Príjmy municipalít z podielových daní v krajoch | 1. Q 2014 | 1. Q 2015 | 1. Q 2015/ 1. Q 2014 v % |
v € | v € | ||
Bratislavský kraj | 25 883 716 | 29 320 108 | 13,28 |
Trnavský kraj | 34 926 826 | 39 492 091 | 13,07 |
Trenčiansky kraj | 38 053 280 | 42 925 270 | 12,80 |
Nitriansky kraj | 42 034 251 | 47 342 047 | 12,63 |
Žilinský kraj | 48 626 834 | 54 888 508 | 12,88 |
Banskobystrický kraj | 42 127 260 | 47 482 192 | 12,71 |
Prešovský kraj | 56 609 393 | 63 966 050 | 13,00 |
Košický kraj | 36 540 859 | 40 917 058 | 11,98 |
Bratislava hlavné mesto | 26 373 158 | 30 447 705 | 15,45 |
Mesto Košice | 15 989 988 | 18 311 482 | 14,52 |
zdroj: CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.
Druhý najvyšší podiel na celkových rozpočtovaných príjmoch, 29,89 %, mali v prvom štvrťroku 2015 granty a transfery (tvoria ich najmä príjmy zo štátneho rozpočtu určené na financovanie preneseného výkonu štátnej správy a prostriedky z Európskej únie), z ktorých na 1 obyvateľa SR pripadalo v priemere 54,55 eur.
S väčším odstupom, s podielom 10,45 %, sa na rozdiel od predchádzajúcich analyzovaných období, kedy tretí najväčší podiel na celkových rozpočtovaných príjmoch mávali nedaňové príjmy, podieľali príjmové finančné operácie (tvoria ich predovšetkým prostriedky z prijatých úverov, pôžičiek a návratných finančných výpomocí, prevody prostriedkov z peňažných fondov, zostatok prostriedkov z predchádzajúcich rokov). Ich objem medziročne vzrástol až o 79,42 % a podiel na celkových príjmoch sa zvýšil o 4,27 percentuálnych bodov. Na 1 obyvateľa SR pripadalo v priemere 19,07 eur príjmových finančných operácií.
Najnižší podiel (9,58 %) mali na celkových rozpočtovaných príjmoch nedaňové príjmy (tvoria ich najmä príjmy z podnikania, vlastníctva majetku, administratívne a iné poplatky a platby, kapitálové príjmy – najmä príjmy z predaja majetku a úroky z vkladov) a z ich objemu na 1 obyvateľa SR pripadalo v priemere 17,49 eur.
Rozpočtované výdavky samospráv.
Rozpočtované výdavky samospráv a nimi zriadených rozpočtových organizácií tvorili v prvom štvrťroku 2015 88,84 % z celkového objemu ich výdavkov. Zvyšných 11,16 % predstavovali nerozpočtované výdavky (z podnikateľskej činnosti, zariadení školského stravovania a iné nerozpočtované výdavky). Nakoľko údaje o výdavkoch samospráv k prvému štvrťroku 2014 sme nemali k dispozícii v štruktúre, ktorá by umožňovala identifikovať rozpočtované výdavky, neanalyzovali sme medziročné zmeny celkových výdavkov, bežných a kapitálových výdavkov (ich súčasťou boli v prvom štvrťroku 2014 aj nerozpočtované výdavky).
Na rozpočtovaných výdavkoch sa 79,90 % podieľali bežné výdavky, 9,88 % kapitálové výdavky a 10,22 % výdavkové finančné operácie. Na 1 obyvateľa SR pripadalo v priemere 138,68 eur celkových rozpočtovaných výdavkov, z toho 110,80 eur tvorili bežné výdavky, 13,71 eur kapitálové výdavky a 14,17 eur výdavkové finančné operácie. Objem celkových výdavkov a jednotlivých druhov výdavkov (celkové výdavky, bežné a kapitálové výdavky v prvom štvrťroku 2014 aj vrátane nerozpočtovaných výdavkov) obsahuje tabuľka č. 3.
Tabuľka č. 3: Výška a štruktúra celkových výdavkov municipalít (vrátane ich rozpočtových organizácií)
Objem a štruktúra celkových výdavkov municipalít v SR | 1. Q 2014 | 1. Q 2015 | 1. Q 2015/ 1. Q 2014 v % | ||
v € | v % | v € | v % | ||
Bežné | 678 239 087* | 86,49 | 600 068 148 | 79,90 | / |
Kapitálové | 71 984 195* | 9,18 | 74 234 853 | 9,88 | / |
Finančné | 33 943 285 | 4,33 | 76 726 590 | 10,22 | 126,04 |
Výdavky spolu | 784 166 566* | 100,00 | 751 029 590 | 100,00 | / |
zdroj: CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.; *výdavky vrátane nerozpočtovaných výdavkov
Dlhodobo najvyšší podiel na celkových rozpočtovaných výdavkoch majú bežné výdavky (zahŕňajú najmä platby za mzdy, platy, tovary a služby, poistné a bežné transfery – najmä príspevky a dotácie jednotlivcom, neziskovým právnickým osobám, príspevkovým organizáciám, rozpočtovým organizáciám, splátky úrokov a ostatné platby (nie istinu) súvisiace s úvermi). Ich podiel v prvom štvrťroku 2015 dosiahol 79,90 %.
Výdavkové finančné operácie, ktoré mávali v predchádzajúcich analyzovaných obdobiach najmenší podiel na celkových rozpočtovaných výdavkoch, boli objemovo vyššie ako kapitálové výdavky. Medziročný nárast objemu výdavkových finančných operácií (zahŕňajú najmä splácanie istiny z úverov, finančného lízingu a iné finančné operácie) až o 126,04 % bol spôsobený predovšetkým splácaním bankových úverov (tvorili 96,89 % z finančných výdavkov), ktoré samosprávy čerpali v predchádzajúcich obdobiach na financovanie svojich aktivít pri nedostatku vlastných zdrojov. Zvýšenie objemu výdavkových finančných operácií bolo zároveň sprevádzané nárastom ich podielu na celkových rozpočtovaných výdavkoch o 5,89 percentuálnych bodov.
Podiel kapitálových výdavkov (zahŕňajú napr. výdavky na obstaranie hmotného a nehmotného majetku a kapitálové transfery jednotlivcom, neziskovým právnickým osobám, príspevkovým a rozpočtovým organizáciám na nadobudnutie kapitálových aktív alebo kompenzáciu ich poškodenia) na celkových rozpočtovaných výdavkoch dosiahol iba 9,88 %.
Výsledok rozpočtového hospodárenia samospráv.
Rozpočtové hospodárenie samospráv (rozdiel príjmov a výdavkov bežného a kapitálového rozpočtu), ktoré v stanovenom termíne predložili Finančný výkaz o plnení rozpočtu a o nerozpočtovaných pohyboch na účtoch subjektu verejnej správy skončilo celkovo k 31. 3. 2015 s prebytkom takmer 210,898 mil. eur. Po započítaní príjmových a výdavkových finančných operácií bol účtovný prebytok samospráv vo výške takmer 237,424 mil. eur (tabuľka č. 4). Pri vyčíslení výsledku hospodárenia nebola použitá metodika ESA 2010 (úpravy schodku alebo prebytku rozpočtu o zmenu stavu vybraných položiek záväzkov a pohľadávok, časové rozlíšenie daní a úrokov). V súhrne sme za samosprávy ani jedného kraja nezaznamenali schodok rozpočtového hospodárenia.
Tabuľka č. 4: Výška salda celkového rozpočtu a jednotlivých častí rozpočtov za municipality v SR
saldo rozpočtov za municipality spolu v € | 1. Q 2014 | 1. Q 2015 | 1. Q 2015/ 1. Q 2014 v % |
v € | v € | ||
Účtovný prebytok samospráv v SR celkom | 147 247 395* | 237 423 755 | / |
bežný rozpočet | 129 165 494* | 236 786 081 | / |
kapitálový rozpočet | -5 523 269* | -25 888 523 | / |
finančné operácie | 23 605 170 | 26 526 198 | 12,37 |
zdroj: CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.; *príjmy a výdavky vrátane nerozpočtovaných príjmov a výdavkov
Výsledok bežného rozpočtu (rozdielu bežných príjmov a bežných výdavkov) municipalít bol prebytkový vo výške 236,786 mil. eur. Nakoľko kapitálové výdavky boli o 53,5 % vyššie ako kapitálové príjmy, výsledok kapitálového rozpočtu bol schodkový v čiastke takmer 25,889 mil. eur. Vyšší príjem v porovnaní s výdavkami o 26,526 mil. eur mali samosprávy z finančných operácií. Nerozpočtované príjmy boli nižšie ako nerozpočtované výdavky, v dôsledku čoho zaznamenali samosprávy z podnikateľských a iných nerozpočtovaných činností stratu vo výške takmer 61,134 mil. eur.