Multifokálne okuliarové šošovky – Presbyopia alebo „syndróm krátkych rúk“

0
2693

Čítate v poslednom čase lepšie po oddialení textu? Ťažšie zaostrujete pri pohľade na veci na vašom pracovnom stole, v aute, či v dielni? Buďte pokojní, tento pocit zdieľate s väčšinou vašich rovesníkov po štyridsiatke, aj keď existujú výnimky potvrdzujúce pravidlo.

S vekom klesá elasticita všetkých tkanív ľudského tela. Uvoľnenie očných svalov zhoršuje ich schopnosť zaostrovania na rôzne vzdialené predmety. Tento stav – odborne nazývaný presbyopia – postihuje každého a nedá sa mu úplne vyhnúť žiadnou známou prevenciou. Často sa v neskoršom veku vyskytuje v kombinácii s krátkozrakosťou (myopiou) alebo ďalekozrakosťou (hypermetropiou). Na zaostrenie na rôzne vzdialené predmety môžu tak vaše oči potrebovať rôzne silné dioptrie.

V minulom storočí by vám lekár predpísal okuliare na čítanie na približne 30–40 cm vzdialenosť a podľa potreby druhé na diaľku s návrhom ich striedania podľa typu činnosti. Prípadne by odporučil tzv. bifokálne sklá s viditeľným predelom s vrchnou časťou na diaľku a spodnou na čítanie. Toto riešenie dnes napriek cenovej dostupnosti vyhovuje len niektorým. Väčšina ľudí v produktívnom veku totiž potrebuje rýchlo vnímať všetky vizuálne informácie, a teda vidieť ostro na rôzne vzdialené predmety – od klávesnice počítača, cez monitor, palubnú dosku vozidla, diskutujúceho klienta, informačnú tabuľu, až po výhľad na zasnežené hory. Účinným riešením je voľba multifokálnych šošoviek (nazývaných tiež progresívne), v ktorých sa postupne zhora nadol plynule mení dioptria. Zároveň sa tým stráca rušivý skok obrazu známy pri bifokáloch. Výber vhodného typu multifokálov závisí od správnej identifikácie vašich potrieb. Interiérové a kancelárske multifokály sú vhodné pre všetkých, ktorí sa nachádzajú prevažnú časť dňa vo vnútri. Pracujú za stolom, za pultom, často čítajú, intenzívne používajú počítač, jednajú s klientmi, pohybujú sa v rámci menších miestností a pri väčšine denných aktivít uprednostňujú komfortne široké zorné pole pri pohľade na blízke a stredné vzdialenosti.

Multifokály na celodenné nosenie vyriešia nepohodu spojenú so striedaním 2 okuliarov na diaľku a do blízka. Sprostredkujú ostré videnie na všetky vzdialenosti, zabezpečia vysoký vizuálny komfort pri pobyte vonku aj vo vnútri. Pokiaľ sa pohybujete hlavne vonku alebo v priestoroch veľkých hál, šoférujete a len príležitostne sa venujete čítaniu, administratíve a práci na počítači, potom sú „univerzálne“ celodenné multifokály pre vás ako stvorené. Prvé multifokálne okuliarové šošovky vyvinula francúzska spoločnosť Essel v roku 1959. Ďalší svetoví výrobcovia ju nasledovali a postupne uvádzali vylepšované generácie. Príležitosť predstaviť ich výhody na Slovensku nastala až v roku 1990. Záujem o ne však trpel pre vysokú cenu a tiež pre informačný deficit počas 4 dekád „technologického embarga“. Rozdiel v pôžitku zo vtedajších a dnešných multifokálov je závratný. Dal by sa prirovnať k zážitku z filmu na staručkej VHS kazete a na dnešnom Blue Ray disku. O svetový progres v technológiách sa za posledných 30 rokov nesporne najviac zaslúžilo Japonsko. Z optickej branže treba preto spomenúť firmu HOYA, laickej verejnosti známu viac vďaka fotoaparátom Pentax a filtrom značky HOYA. Je držiteľom mnohých ocenení za prínos pre odbory očnej a fotografickej optiky, očnej chirurgie a zobrazovacej techniky. Divízia očnej optiky firmy HOYA sa už 70 rokov špecializuje na vývoj a výrobu okuliarových šošoviek s cieľom sprostredkovať ich užívateľom maximálny komfort. Prináša produkty najvyššej kvality, používa najnáročnejšie procesy nanášania povrchových úprav a svoje technológie neustále zdokonaľuje. Prínos multifokálnej šošovky spočíva v neviditeľnom progresívnom „koridore“ tvaru presýpacích hodín, po ktorom váš zrak spontánne „kĺže“ pri vertikálnych pohyboch očí a hlavy. Vaša dioptria na diaľku sa tak smerom nadol mení na dioptriu na sledovanie TV, monitora, klávesnice, … až po najsilnejšiu dioptriu na čítanie.

Ako prirodzene a bez obmedzení sa vám cez jednotlivé zóny pozerá, závisí od použitej technológie a samotného know-how výrobcu. S náročnosťou technológie prirodzene rastie cena šošoviek. Treba však povedať, že správny výber nemusí nevyhnutne znamenať zakúpenie najdrahšieho páru šošoviek. Na výber sú multifokály z nasledovných skupín. Štandardné multifokály na celodenné nosenie spoľahlivo poslúžia každému, kto stojí pred výberom svojich prvých multifokálov a jeho oči potrebujú na čítanie len o 0,5 až 2,00 dioptrie viac, než na diaľku. Veľmi dobré výsledky sú dosahované pri najnovších šošovkách AMPLITUDE (Hoya) dostupných v optikách už v cene od 130 € / pár (vrátane povrchových úprav).

Pomer ceny a užívateľského komfortu tu jednoznačne hrá v prospech klienta. Pri bočných pohľadoch mimo užší progresívny koridor však treba akceptovať mierne skreslenie obrazu (obr. č. 1), ktorého vnímanie sa po krátkom návyku stráca. Zdokonalené multifokály SUMMIT (Hoya) predstavujú vysoko uznávaný nadštandard v maloobchodnej cene od 200 € / pár (vrátane povrchových úprav). Vylepšenie spočíva v širšej zóne na čítanie a na strednú vzdialenosť, vyššej stabilite obrazu pri rýchlych zmenách pohľadu a celkovo vo väčšom pohodlí užívateľa (obr. č. 1). V roku 2010 patrili šošovky SUMMIT k najpredávanejšiemu typu multifokálov značky Hoya. Ich vývoj sa však nezastavil a dnes sú dostupné aj v individualizovanom prevedení ako SUMMIT Trueform. Zmenou výrobnej technológie sa spomenuté užívateľské výhody posunuli ešte bližšie k dokonalosti. Individualizované multifokálne šošovky sú dielom novej tzv.

FreeForm technológie a prinášajú donedávna nepoznané užívateľské výhody. Kým technológia výroby predošlých 2 kategórií spočíva v opracovaní polotovarov zohľadňujúcich priemerné fyziognomické parametre populácie, dizajn individualizovaných šošoviek sa začína „rodiť“ až po zmeraní a zadaní osobných parametrov očí, tváre a rámu ich budúceho nositeľa. Šošovky s individuálnym výbrusom progresie na prednej alebo zadnej strane majú miesto v ponuke mnohých výrobcov.

Produktová rada HOYALUX iD však predstavuje jediné s integrovaným výbrusom na oboch plochách šošoviek, ktoré naviac zohľadňujú aj informácie o vašom životnom štýle a pravidelných aktivitách. Vďaka neuveriteľnej stabilite obrazu (aj pri rýchlych pohyboch oka), eliminácii bočného skreslenia a širokému zornému poľu nesporne splnia očakávania aj najnáročnejších užívateľov (obr. č. 3 a 4). Sú dostupné v 3 prevedeniach – LifeStyle, InStyle a MyStyle – od 290 € do 600 € / pár v závislosti od stupňa individualizácie. Dosiahnuť svetovú kvalitu individualizovaných multifokálov v slovenských podmienkach a za prístupné ceny (od 250 € / pár) sa najnovšie darí aj slovenskému výrobcovi značky DANAE VISION®. Uvedeniu vlastných „Free Form“ multifokálov predchádzali niekoľkoročné prípravy a rozsiahle investície. Námaha priniesla želané „ovocie“, dostupné od júna v slovenských optikách pod názvom PANORAMAX.

Skúsenosti klientov opisuje optometrista Bc. Michal Krasňanský: „Reakcie sú veľmi príjemné. Tí, čo už multifokály v minulosti nosili, obvykle demonštrujú svoje prekvapenie z ničím nerušeného výhľadu širokým rozhodením rúk. Pochvaľujú si tiež väčšiu šírku čítaného textu. Vtipným príkladom je aj klient, ktorý si po okuliare prišiel na bicykli a po ich nasadení bezstarostne odbicykloval domov. Na predošlé si zvykal viac ako týždeň.“

foto:sxc.hu