Začiatky podnikania na nemeckom trhu z pohľadu obchodníka

Nemecký trh patrí rozhodne medzi najvyspelejšie a predstavuje veľkú výzvu pre mnoho spoločností pochádzajúcich z regiónu strednej a východnej Európy. Na rozdiel od slovenského podnikateľského prostredia je predvídateľnejšie a disponuje pravidlami, ktoré nepodliehajú častým zmenám. Nemecký trh patrí ale zároveň aj medzi najkonkurenčnejšie a najnáročnejšie trhy. Na čo si dať pozor, ak chcete úspešne naštartovať vaše podnikanie v Nemecku?

Neváhajte a najmite si daňového poradcu

V Nemecku je viac foriem podnikania v porovnaní s tými existujúcimi v  Slovenskej alebo Českej republike, či už sa jedná o podnikanie jednotlivca (živnostníka) alebo spoločnosti. Preto je nutné sa poradiť, ideálne s  nemeckým daňovým poradcom vopred, ktorá forma je z hľadiska daní, odvodov a ďalších aspektov najvhodnejšia pre konkrétny podnikateľský plán.

Nemeckého daňového poradcu je vždy dobré mať k dispozícii nielen pre spracovanie daňových priznaní ale aj na vedenie účtovníctva a mzdovej agendy. V tejto oblasti sa neoplatí  spoliehať sa na vlastné zdroje a schopnosti, prípadne spracovanie interným tímom z centrály v inej krajine.

Investovaním do profesionálneho daňového poradcu sa možno vyhnúť zbytočným komplikáciám, ktoré predstavujú lokálne účtovné špecifiká alebo napríklad elektronické prepojenie výstupov s úradmi. Ako na základe svojich skúsenosti uvádza  Patrícia Kasajová, Country Business Leader Accace Germany, „daňové úrady nazerajú na zahraničné firmy zastúpené daňovým poradcom prístupnejšie“. Ak je spoločnosť zastúpená daňovým poradcom, prináša to aj iné výhody, ako napríklad predĺženie lehôt na podávanie daňových priznaní.

Špecifiká daňového systému – daň zo živnosti

Výška dane z príjmu právnických osôb v Nemecku je 15.825 % (15% + solidárny príplatok), kým výška dane z príjmu fyzických osôb je progresívna a pohybuje sa v rozmedzí od 14% do 45%.

V Nemecku sa platí aj tzv. daň zo živnosti, ktorú v našom regióne nepoznáme, takže si dajte pozor aj na správny výber lokality,“ upozorňuje P. Kasajová. Daň zo živnosti sa líši v závislosti od konkrétneho miesta registrovaného sídla, pričom najvyššie sadzby majú mestá ako Mníchov, Stuttgart či Frankfurt, kde sa príslušná sadzba môže pohybovať až do výšky 490%.

Pri jej výpočte sa vychádza z čistého zisku, od ktorého sa v prípade osobných majetkových spoločností a živnostníkov odpočíta tzv. odpočítateľná položka vo výške 24.500 EUR. Zo zvyšnej sumy sa vypočíta 3,5% základ, ktorý sa následne vynásobí sadzbou stanovenou na daný rok pre konkrétne miesto (napríklad 490% pre Mníchov) a výsledkom je výška dane zo živnosti.

Kľúčom k úspechu je pochopenie a rešpektovanie mentality

Dôležitým faktorom pri vstupe na nemecký trh a nadväzovaní obchodných vzťahov je dobrá znalosť nemeckej mentality a zvyklostí. „Na základe mojich doterajších skúseností ako riaditeľky obchodného zastúpenia v Nemecku musím povedať, že je vždy dobré sa „naladiť“ na ich nôtu a nesnažiť sa vniesť do obchodných rokovaní našu prirodzenú slovanskú spontánnosť a otvorenosť ako napríklad pozvanie obchodného partnera na večeru za účelom oslavy podpísania obchodného kontraktu“. Ako uvádza P. Kasajová, na začiatku nadväzovania vzťahov to nemusí vždy naraziť na pozitívnu reakciu, vzhľadom na prísnu formálnosť, ktorú majú v sebe Nemci prirodzene zakorenenú.

Pripravte sa na formálnu komunikáciu 

Nemeckí obchodní partneri si nesmierne potrpia na dochvíľnosť a presnosť, preto prípadné meškanie na prvú schôdzku môže spôsobiť výrazné zhoršenie vašej „štartovacej pozície“. Rokovania sú obyčajne vedené v jasnej, stručnej a vecnej rovine, preto pokusy o žarty na „odľahčenie atmosféry“, ako sme zvyknutí z nášho prostredia, nie sú na mieste a platí tu staré známe „menej je niekedy viac“.

Majú radi keď sa obsah rokovania vopred potvrdí aj písomne, nakoľko písomná forma je viac preferovaná aj čo sa týka komunikácie s miestnymi inštitúciami. „Nečudujte sa ak na nejaký úrad predložíte svoj dotaz e-mailom, odpoveď vám príde listom, vy zareagujete e-mailom a znova dostanete odpoveď listom,“ dodáva P. Kasajová. V Nemecku ide o úplne bežný postup. V prekvapivo vysokej miere sa tiež využívajú faxy, preto si určite jeden zabezpečte hneď na začiatku pri zariaďovaní vašej kancelárie.

Zapôsobte dobrou obchodnou nemčinou

V obchodných vzťahoch je pomerne dobrá znalosť angličtiny takmer samozrejmosťou, avšak dobrá nemčina láme ľady a otvára dvere k otvorenejším vzťahoch. Z toho istého dôvodu pri výbere svojich zamestnancov dbajte na ich vynikajúcu znalosť jazyka. Samozrejme najoptimálnejším riešením je obsadiť niektoré pozície priamo rodeným Nemcom.

Verte svojim schopnostiam a zdieľajte svoje skúsenosti 

Podobných odlišností a postrehov je veľa a každý si potrebuje vytvoriť vlastný obraz za účelom úspešného rozvíjania svojich podnikateľských aktivít v Nemecku. Určite je toho veľa čím môžeme obohatiť nemecké trhové prostredie a máme čo ponúknuť ako „východní susedia“ ale zároveň sa aj veľa naučiť.

foto: shutterstock