Domov Komerčné články Slovensko sa môže pýšiť šikovnými a odvážnymi ľuďmi v oblasti ICT...

Slovensko sa môže pýšiť šikovnými a odvážnymi ľuďmi v oblasti ICT a webových riešení

SUCCESS STORY: Piano Media – Úspešní pionieri vo svete spoplatnenia internetového obsahu

Spoločnosť Piano Media vznikla na Slovensku v roku 2011 ako start-up ponúkajúci svojim zákazníkom know-how na spoplatnenie internetového obsahu. Dnes sú pioniermi v tejto oblasti a zaznamenávajú prvé medzinárodné úspechy. Je to len jeden z mála úspešných príbehov mladých šikovných Slovákov, ktorým nechýba odvaha a guráž presadiť sa mimo Slovenska. V rámci aktuálneho rámcového programu EÚ „Horizont 2020“ sa im dostáva viac pozornosti a príležitostí ako predtým. Vhodný čas na start-upy je práve dnes.

Nebáli sa. Vďaka ich know-how vygenerovali nové zdroje príjmov u tradičných vydavateľstiev, ktoré žili výhradne z reklám. A výsledok? Prerástli zo Slovenska do západnej Európy, pôsobia na troch kontinentoch a plánujú vytvoriť nové sídlo v Rakúsku. Ján Cifra, Head of Business Development Piano Media, prezrádza, ako vyzeral vývoj ich start-upu a motivuje Slovákov, aby sa nebáli začať so svojim start-upom už dnes.

Prečo by mal byť internetový obsah spoplatnený?

Cifra: Otázkou je skôr to, že prečo by mal byť internetový obsah zadarmo. Náklady na tvorbu kvalitného obsahu sú veľmi vysoké, kým príjmy z reklamy sú pre vydavateľstvá čoraz nižšie. Spoplatnenie obsahu je preto logický krok pre získanie ďalších zdrojov na pokrytie ich nákladov. Navyše príjmy z plateného obsahu sú stabilnejšie oproti reklamným príjmom, ktoré sú ovplyvnené značnou sezónnosťou.

Slovenská start-upová rodina pomáha ako sa dá

Ivan Štefunko, jeden z otcov startupovej rodiny, ktorý dnes pôsobí v Neulogy a v minulosti investoval aj do Piano Media, ho označil za učebnicový startupový príbeh. Pre mesačník Stratégie konštatoval: „Sú jedna z firiem, ktorým sa podarilo získať klientov v zložitej oblasti media a publishing-u, na veľmi odlišných zahraničných trhoch, čo poukazuje na univerzálnosť a sofistikovanosť ich technológie aj produktu. Ako jedna z prvých slovenských firiem prešla klasickým cyklom založenia a niekoľkých kôl financovania zo zdrojov rizikového kapitálu.[1]

Zážitok Piano Media v start-upe bol intenzívny. Každý kto bol v start-upe vie, že na Slovensku existuje jedna veľká rodina, kde sa každý s každým pozná. Táto etapa v start-up komunite pomáha začínajúcej firme zorientovať sa a začať zrealizovať svoj nápad rýchlo a relatívne dobre. Po dvoch rokoch však už start-up mítingy nepomôžu. Firma má iné problémy, ktoré sa v tejto komunite nevyriešia a firma sa s nimi potrebuje popasovať interne.

Kto alebo čo vám na začiatku pomohlo najviac?

Cifra: Na začiatku nám najviac pomohli naši investori, ktorí okrem samotnej investície s nami pravidelne konzultujú každý dôležití krok, či už ide o nové produkty alebo o obchodné príležitosti. Ale samozrejme veľa sme sa naučili aj z počiatočných chýb a omylov – práve tieto skúsenosti však oceňujú naši zahraniční klienti, keďže po troch rokoch fungovania im vieme poradiť, do akých aktivít sa oplatí investovať a do ktorých nie.

Keď sa start-up firma premodeluje na „iba“ firmu

Poslednou fázou start-upu je škálovanie. Je nutnou súčasťou, nakoľko od myšlienky a idey sa start-up firma dostala k realizácii samotného projektu a čelila novým vopred nezadefinovaným a neočakávaným okolnostiam. Osamostatnenie a strata statusu start-up nastáva hneď po tom.

Dnes máte už 30 zamestnancov. Prestávate byť start-upom. Aká je vaša najbližšia méta?

Cifra: Rok 2014 bude pre nás prelomovým v tom, že spustíme historicky najväčší počet nových projektov. V súčasnosti robíme na štyroch veľkých projektoch a ďalšie sú už na ceste – sú to najmä projekty európskych vydavateľov. Získanie klienta ako Newsweek nám pomohlo tomu, aby nás nevnímali len ako malý stredoeurópsky startup. Ďalšou métou je stať sa globálnym hráčom, čo je viac-menej už na dosah, keďže nedávno sme získali prvého klienta z Ázie.

Slovenský kolonizátor

Piano Media je pôvodom slovenská spoločnosť, na čo je právom hrdá. Rozhodujúcim by mal byť podľa nich výkon a nie pôvod. Pri pochybnostiach o zázemí a možnosti podnikania na Slovensku im pomáha fakt, že Slovensko patrí do EÚ. Aj toto je argument, ktorý upokojí nového medzinárodného zákazníka Piano Media pri expanzii mimo strednú a východnú Európu.

Cifra: Našimi zákazníkmi sú strední a veľkí vydavatelia, ktorí chcú zaviesť platený obsah. Keďže sme internetová technologická firma, nie je problém dodať naše služby kdekoľvek na svete. Na začiatku sme museli vydavateľov proaktívne vyhľadávať a oslovovať, v súčasnosti sa nám však už veľa vydavateľov ozve samostatne, či už vďaka referenciám od iných vydavateľov alebo vďaka medializovaným informáciám o spustených projektoch. V získavaní klientov nám neposlednom rade pomáha aj účasť na rôznych konferenciách či workshopoch.

Experti s pokorou sa vypracovali na medzinárodných hráčov

Piano Media svojim klientom ponúka know-how nielen na začiatku, keď im potrebujú predať svoje riešenie, ale ich rady sú kontinuálne. Sú mladí, draví a nechýba im zdravý sedliacky rozum. Prezrádzajú, že aj oni sa zvyknú mýliť. Sú tu predsa noví. Klienta o tom s pokorou informujú.  Aj vďaka ich prístupu, nehrať sa na to čo nie sú, sú dnes úspešní.

Z malého startupu ste sa stali spoločnosťou, ktorá pôsobí aj medzinárodne. V ktorých krajinách a na koľkých kontinentoch ste dnes?  Kde chcete byť o dva roky?

Cifra: Okrem stredoeurópskych projektov máme v súčasnosti klientov v Nemecku, Španielsku, USA, Veľkej Británii a Indii, takže po spustení týchto projektov budeme fungovať už na troch kontinentoch. O dva roky by sme chceli byť stabilne rastúcou a globálne pôsobiacou spoločnosťou a jednoznačným lídrom v segmente plateného obsahu.

Slovník cudzích slov: definuj start-up

Definícií čo je start-up je na internete veľmi veľa. To si vie každý vygooglovať. Avšak čo je dôležitejšie –  Jedným zo základných pilierov a dušou každého start-upu sú technológie a inovácie.

Akú konkurenčnú výhodu má vaše technologické riešenie?

Cifra: Našou najväčšou konkurenčnou výhodou je komplexné pokrytie všetkých oblastí v rámci plateného obsahu – od samotného paywallu cez spracovania platieb a analytiku až po rozhranie pre helpdesk. Vydavateľ, ktorý si chce takéto komplexné riešenie vytvoriť sám, musí do toho investovať množstvo času a státisíce až milióny eur. My však celé riešenie dokážeme dodať za pár mesiacov za rádovo nižšie náklady pre vydavateľa.

Aký rozsiahly bol váš počiatočný biznis model?

Cifra: Pôvodný biznis modelom bolo technologické riešenie spoplatnenia obsahu viacerých vydavateľov v rámci jedného systému. Neskôr sa nám však ozvalo veľa vydavateľov, ktorí mali záujem len o individuálne riešenie, takže pôvodný „národný“ systém sme neskôr rozšírili o individuálne riešenia, ktoré môžu byť prispôsobené na mieru pre daného vydavateľa.

Kedy by bolo najvhodnejšie vytvoriť start-up? Ihneď?!

Na tento článok narazia mladí váhaví ľudia, ktorí v hlave nosia nápad. Avšak potrebujú motor, impulz či znamenie, čo by ich motivovalo pustiť sa do toho. Čo im radíte? Ako na to majú ísť?

Cifra: V prvom rade si musia uvedomiť, že nápad v podstate nič neznamená. Okrem nápadu si treba stanoviť konkrétne ciele s časovým horizontom, čo následne pomôže identifikovať úspechy a neúspechy. Treba rátať aj s tým, že veľakrát človek „padne na hubu“ a bude možno musieť zasiahnuť aj do samotného biznis modelu, aby sa zo startupu mohla vzniknúť samostatná a životaschopná firma.

„Pozrite sa na príležitosti vo svojej komunite – tam vždy nájdete problémy, ktoré si vyžadujú nové riešenia a nové paradigmy. Najlepšie otázky sú tie, ktorým čelíte vy sami. ICT a web ponúkajú nové možnosti, ako riešiť niekedy aj staré problémy. To vám dá príležitosť stať sa súčasťou niečoho väčšieho.“

Ján Cifra, Head of Business Development, Piano Media a.s.

Možnosti a príležitosti pre malé a stredné firmy

Európska únia v rámci doterajších aktivít a aktuálneho rámcového programu Horizont 2020 vytvára viaceré ústretové prístupy voči malým a stredných podnikateľom (MSP) na podporu ich podnikania v oblasti ICT a webových riešení:

Užitočné kontakty:



[1] KLEMPOVÁ, Miroslava: Startup: Univerzálna definícia neexistuje; Stratégie 01/04/2014, strana: 54, 55v