Domov GASTRO Je tu jar!

Je tu jar!

Je 20.3. a jar je oficiálne tu! Nabíjajú vás prvé jarné lúče energiou alebo skôr pociťujete jarnú únavu? Tak či onak, je potrebné telu dodať živiny. Ktorá zelenina či ovocie má práve svoju sezónu? Ako najefektívnejšie zúžitkovať všetky vitamíny?

JARNÁ CIBUĽKA

spring-onions-1037180-m

Ako prvá jarná zeleninka mi napadá jarná cibuľka. Je to skvelý bojovník proti jarnej únave, podporuje trávenie, úspešne bojuje s plesňami a baktériami, chráni srdce a upravuje krvný tlak.

Chuť jarnej cibuľky najviac vynikne keď je surová. Ak ju budete jesť za surova získate z nej oveľa viac živín ako keď je tepelne upravená. Surová cibuľka sa hodí do rôznych jarných šalátov, k ochuteniu nátierok ako napríklad tvarohová či bryndzová a na ozdobu ázijských jedál. Ja ju najradšej chrúmem iba tak s chlebíkom omasteným maslom.

ČERVENÁ REĎKOVKA

radish

Ďalšou skvelou jarnou zeleninou, ktorá je plná živín, je reďkovka. Obsahuje vitamín C, vzácne silice, minerálne látky, vitamíny skupiny B, fosfor, horčík či draslík. Jej zvýšená konzumácia však môže viesť k podráždeniu tráviaceho traktu.

Opäť platí, že je najvýživnejšia keď je surová. Hodí sa do šalátov, na ozdobu chlebíka. Je však skvelá aj v praženici, kde chuťou pripomína huby. Čo ste možno nevedeli, že sa dajú konzumovať aj jej mladé a čerstvé listy.

ŠPENÁT

spinach-933499-m

Odpradávna vládne názor, že by sme mali špenát konzumovať pre jeho vysoký obsah železa. Ešte aj Pepek Námorník nás o tom presviedčal. Avšak špenát obsahuje oveľa viac zdraviu prospešných látok ako len železo.  Obsahuje horčík, vápnik či vitamíny skupiny B, vitamín C a E. Už odpradávna sa doporučoval,  pre vysoký obsah draslíka, pre ľudí s vysokým krvným tlakom, anémiu či ľudí trpiacich zápchou.

Špenát sa odporúča konzumovať v konzumácii s mliečnymi výrobkami (smotana, mlieko), pre vysoký obsah kyseliny šťavelovej, ktorá podporuje tvorbu močových a obličkových kameňov. No určite ho odporúčam skúsiť aj surový. Je skvelý ako náhrada akéhokoľvek listového šalátu.

LISTOVÉ ŠALÁTY

lettuce-1307757-m

Jarné obdobie je skvelým obdobím na vykonanie očisty po dlhej zime, kedy človek zásoboval telo hlavne ťažšie stráviteľným jedlom. Na jarnú očistu sú skvelé listové šaláty ako napríklad ľadový, hlávkový, polníček, rukola či šalátové srdiečka, ktoré sú neskutočne šťavnaté. K listovým šalátom sa hodí akýkoľvek dressing a pečivo a hodnotné jedlo máte hotové.

MEDVEDÍ CESNAK

medvedi-cesnak-1-500x375

Bohužiaľ zatiaľ som nemala to šťastie a čas ísť do lesa natrhať medvedí cesnak, no určite ak bývate blízko prírody neváhajte a zbierajte! Pozor na zámenu s konvalinkou! Chuťovo pripomína, tak ako už naznačuje jeho názov, cesnak a pažítku. Medvedí cesnak je výborný pomocník pri regulácii vysokého cholesterolu a krvného tlaku, zároveň prečisťuje krv a pomáha pri žalúdočných ťažkostiach.

Najčastejšie sa používa pri príprave pesta (zmixujte medvedí cesnak s parmezánom, olivovým olejom a slnečnicou), no je skvelý aj na dochutenie hotových pokrmov či pri príprave jarnej bylinkovej polievky.

Onedlho sa začne sezóna rebarbory či špargle a ja vám prinesiem nové tipy a informácie o týchto skvelých surovinách. Zatiaľ pripájam recept na rýchlu nakladanú zeleninu.

IMG_1396

5 reďkoviek aj s listami (ak sú čerstvé)

5 listov čínskej kapusty

1 cm najemno nastrúhaného zázvoru

1 malá červená cibuľa

1 čili paprička

šťava z citróna (cca 3 PL)

trochu olivového oleja

trochu sezamového oleja

soľ

Reďkovky nastrúhame na strúhadle na plátky, listy aj kapustu nakrájame nadrobno, pridáme nastrúhaný zázvor, nadrobno nakrájanú cibuľu a dochutíme soľou, citrónovou šťavou a olejom. Rukami premiešame zeleninu a budeme ju stláčať kým nepustí šťavu a jej objem sa nezmenší na polovicu.

Podávame ako prílohu k ázijským jedlám.

zdroj foto: sxc.hu, delikatesy.etrend.sk

zdroj info: zeleninari.sk