Tajomstvo úspešného handmade portálu SAShE.sk

0
1639

S odstupom času sa na svoje podnikanie a podnikateľské začiatky pozerá Alexandra Šmidáková alias SAShE. Spolu s partnerom a spoluzakladateľom Jurajom Miklášom hodnotia ako prežiť v online svete a radia sa ako ho využiť vo svoj prospech. Sashe.sk je jeden z úspešných príbehov mladých šikovných Slovákov, ktorým nechýba odvaha a guráž presadiť sa. V rámci aktuálneho rámcového programu EÚ Horizont 2020 sa im dostáva viac pozornosti a príležitostí ako predtým. Vhodný čas na nové webové start-upy je práve dnes.

Podnikateľský zámer však nešiel vždy ako po masle… „Bol jeden okamih, kedy sme čakali na prvé komentáre a stále nechodili. Boli to dni, kedy sme boli nešťastní z toho, že nám neprišiel ani jeden komentár. V skutočnosti to bol najväčší technický omyl, aký mohol nastať. Keď sme na chybu prišli, odstránili ju a dostali sme sa ku komentárom a správam od našich fanúšikov, boli sme prekvapení a tiež šťastní, že je o nás záujem,“ uviedla Saša Šmidáková, zakladateľka portálu SAShE.sk.

Zo začiatku sa od iných odlišovali najmä dizajnom webovej stránky, ktorý bol podľa ich slov veľmi „bláznivý“. Teraz sa už však v záujme použiteľnosti snažia krotiť. Momentálne sú vo fáze, kedy už odlišovanie sa nie je na dennom programe. Podľa nich by mal masovo navštevovaný, a tak široko funkciami nabitý web (350-tisíc unikátnych návštev mesačne), preberať a riešiť to, čo funguje, a na čo sú návštevníci z iných stránok zvyknutí. Samozrejme ich priorita je kvalitný a originálny produkt, ktorý ponúkajú.

V rámci stránky www.sashe.sk nájde návštevník aj videá. Sú vďačné, ale často odozva nezodpovedá vynaloženej námahe. Tvrdia, že ak má byť video kvalitné, je za tým veľmi veľa práce. Ich video seriál „Ako to robíš“ fungoval približne rok. Teraz majú prestávku a čerpajú ďalšiu energiu a chuť, ktorú na spustenie ďalšej série potrebujú. V rámci ich stránky využívajú aj iné nástroje. Je ich niekoľko, napríklad rubrika „Toto mám zo SAShE“, ktorá je veľmi obľúbená. Kupujúci tam môžu nahrávať svoje fotografie výrobkov zakúpených na sashe.sk. Na druhej strane je to pre samotných predajcov veľmi príjemná spätná väzba. Okrem toho realizujú aj množstvo súťaží. Odozva na ne je dobrá. Čím je súťažná úloha jednoduchšia a cena lákavejšia, tým viac im chodí odpovedí.

Na sashe.sk dnes predáva svoje handmade vecičky viac ako 8.000 šikovných tvorcov a 7.000 z nich svoju tvorbu i úspešne predáva. Preto je regulácia a kontrola veľmi dôležitá. Najčastejším porušením pravidiel, s ktorým sa stretávajú je zneužívanie viacnásobnej registrácie – kedy si človek sám sebe komentuje a vychvaľuje veci. Trestajú to väčšinou dočasným alebo trvalým zablokovaním účtu. S predajcami čo si neplnia svoje záväzky voči kupujúcim našťastie problémy nemajú. O stránku sashe.sk sa na plný úväzok stará približne 5 a pol človeka, z toho jeden sa venuje len sociálnym médiám.

Od začiatku dávali veľký dôraz na sociálne médiá. Orientujú sa najmä na najpoužívanejšiu sociálnu sieť Facebook na Slovensku, ktorú už pred 5 rokmi považovali za hlavný komunikačný kanál so svojimi zákazníkmi, pretože je najrozšírenejší a najviac „in“. Podarilo sa im vybudovať silnú Facebook stránku s 86.789 fanúšikmi. Bolo to vďaka tomu, že mali zaujímavé a exkluzívne produkty, po ktorých bol v tej dobe dopyt. Postupovali krok po kroku a systematicky.

Nevyužívali vágne kampane či súťaže na prilákanie fanúšikov, ktoré aj samotný Facebook časom vyhodnotil ako kontraproduktívne. Silnou reklamou bol a je referenčný marketing a dobrý obsah, ktorý ľudia zdieľajú. Vo svete sociálnych sietí sú zbehlí a využívajú aktuálne a efektívne nástroje, ktoré Facebook aktualizuje a ponúka. Výnimkou nie je ani Facebook reklama, ich denný rozpočet sa momentálne pohybuje od 30 eur do 100 eur, záleží od sezóny.

Ísť s dobou si vyžaduje aj osobné nasadenie. Popri Jurajovi Miklášovi, ktorý je hlavným stratégom celého online projektu SAShE, majú priamo v redakcii 2 ľudí, ktorí sa zameriavajú na sledovaniu online trendov a venujú sa sociálnym médiám ako Pinterest, Facebook a blogom. Okrem toho majú aj SAShE instagram