Domov Komerčné články Ako presvedčiť deti, aby jedli ovocie a zeleninu?

Ako presvedčiť deti, aby jedli ovocie a zeleninu?

Už ste sa niekedy s vašimi deťmi skúšali hrať na reštauráciu? Naliehali ste na ne aj niekoľko hodín, aby zjedli aspoň jeden kúsok uhorky? Existuje mnoho spôsobov, ako presvedčiť dieťa aby jedlo zeleninu a ovocie. Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) odporúča konzumovať denne päť porcií ovocia a zeleniny[1]. Vo väčšine prípadov sa to zdá byť nedosiahnuteľné. Majte však na pamäti, že jednu z piatich porcií ovocia a zeleniny môžu úspešne nahradiť džúsy a pyré. Tie deti milujú vďaka ich chuti a jednoduchému spôsobu podávania.

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) by nielen deti, ale aj dospelí mali konzumovať denne minimálne 400 gramov ovocia a zeleniny, rozdelených do 5 porcií[2]. Výskum, ktorý bol vedený pod záštitou spoločnosti Millward Brown[3], ukazuje, že u nás iba 5% detí konzumuje odporúčaných 4 až 5 porcií ovocia a iba 5% – zeleniny. Väčšina detí (v zastúpení 48%) konzumuje 2-3 porcie ovocia denne, zatiaľ čo 37% detí skonzumuje iba jednu porciu ovocia a zeleniny za deň. Čo sa týka zeleniny, tú deti jedia raz, poprípade 2 až 3 krát denne (43% a 33% detí).

Svetová zdravotnícka organizácia ďalej potvrdzuje, že jedna z piatich porcií ovocia a zeleniny môže byť pohár kvalitného džúsu (200 ml). Alternatívou k ďalšej porcii ovocia a zeleniny môžu byť taktiež nové produkty na trhu, a to tzv. pyré. Prevažná väčšina detí, a to až do 59%, ich konzumuje menej ako raz za deň. Nie každý vie, že pyré sú úplne prírodné varianty desiaty alebo olovrantu, vyrobené zo 100% ovocia a zeleniny.

Deti by mali konzumovať veľké množstvo minerálov a vitamínov a niekedy dokonca viac ako dospelí. Detská strava by mala byť rozmanitá, pestrá a bohatá na zeleninu a ovocie. Je to hlavne preto, že rastú, sú veľmi aktívne a stále sa vyvíjajú.

Kreativita je kľúčom

V jedálničku dieťaťa by nemala prevládať monotónnosť a prílišný stereotyp. Deti sú od prírody zvedavé, hravé a to je dôvod, prečo by ich jedlá mali upútať. Estetika a kreativita je kľúčom k správnemu stravovaniu dieťaťa. Zábava sa ukázala, ako najviac efektívny spôsob pri budovaní správnych stravovacích návykov, predovšetkým u najmenších detí.

Rodičia by mali deti aktívne zapájať do varenia, poprípade môžu vyskúšať simulácie ako napríklad návšteva reštaurácie. Inšpiráciu môžete nájsť v kuchárskych knihách a následne zostaviť detské menu. Zapojte do toho napríklad simuláciu nakupovania v obchode, následne vyskúšajte situáciu hosť – čašník, rovnako ako v reštaurácii. Rodič by mohlo hrať vždy rolu čašníka, čo zaistí, aby sa dieťa pozeralo na jedlo aj z druhej strany.

Pri jedení je obzvlášť dôležitá atmosféra. Stravovanie v zhrbenej pozícií alebo v zhone, či pri zapnutej televízii na gauči, nepatria k dobrým návykom. Človek by mal pri konzumácii jedla sedieť pri stole spolu s dieťaťom, vychutnávať si dobré jedlo a spoločne prežívaný čas.

Jednoduché a rozumné riešenia sú vo väčšine prípadov tie najlepšie: „Veľmi jednoduchý a zároveň pohodlný spôsob, ako zaradiť ovocie do obľúbeného jedla, ktoré nemusí byť vždy plné vitamínov a minerálov, je ponúknuť im džús. Ten obsahuje rovnaké prospešné vlastnosti ako ovocie,“ informuje doktor Peter Minárik, gastroenterológ z Onkologického ústavu sv. Alžbety v Bratislave.

Deti milujú džúsy a pyré, a to vďaka ich chuti a spôsobu podávania. Ďalšou výhodou je pohodlná forma balenia. Dieťa si radšej vyberie pyré, na ktorého obale je jeho obľúbený hrdina z rozprávky, než nakrájanú mrkvu v košíku. Pritom efekt po jedle je rovnaký. Doktor Peter Minárik ďalej informuje: „Pyré obsahuje dôležitú vlákninu, vitamíny a minerálne látky, rovnako ako ovocie alebo zelenina. Naopak, neobsahuje žiadny pridaný cukor, o čom vypovedá fakt, že ide o 100% prírodný produkt.“ Ak si vaše dieťa radšej vyberie džús alebo jablkové pyré namiesto čerstvého jablka, môžete to akceptovať bez akýchkoľvek pochybností.

Kampaň „Džúsy a pyré. Vitamíny v SMART forme“ je financovaný z prostriedkov Európskej únie a Poľskej republiky, ako aj z Fondu na podporu ovocia a zeleniny a členmi KUPS.

Viac informácií o kampani je k dispozícii na webovej stránke www.dzusyapyre.eu a na fanpage „Žite Smart“ na Facebooku.

Pre viac informácií o smart vitamínoch, vrátane tipov, ako na deti s ovocím a zeleninou, navštívte www.dzusyapyre.eu a fanpage „Žite Smart“ na Facebooku.

Asociácia Národnej únie výrobcov džúsov (KUPS) je neziskovou organizáciou, ktorá združuje výrobcov a iné právnické osoby spolupracujúce priamo s odvetvím výroby džúsov, nektárov a nápojov. Od roku 1993, Združenie zastupuje odvetvie v domácich i EÚ iniciatívach, spolupracuje s výskumnými inštitúciami, laboratóriami ako aj národnými a medzinárodnými odvetvovými organizáciami. Organizácia rovnako prináša úžitok spotrebiteľom prostredníctvom svojho dobrovoľného systému kontroly, ktorý má za cieľ zabezpečiť vysokú kvalitu výrobkov z džúsov. Navyše vo svojom pôsobení KUPS vedie niekoľko reklamných a vzdelávacích aktivít, ktoré podporujú zdravé stravovacie návyky, vrátane piatich porcií zeleniny a ovocia, kedy sa jedna porcia dá nahradiť džúsom.

[1] World Health Report 2002. Reducing risks, promoting healthy life. Geneva, World Health Organization, 2002

[2] World Health Report 2002. Reducing risks, promoting healthy life. Geneva, World Health Organization, 2002

[3] Štúdiu zastrešil Institute of Millward Brown v marci a apríli 2015. Na vzorke 300 žien.